Wednesday, June 29, 2011

Bila Waktu telah Berakhir - by Opick


Bagaimana kau merasa bangga, 
Akan dunia yang sementara, 
Bagaimanakah bila semua hilang dan pergi,
Meninggalkan dirimu.
Bagaimanakah bila saatnya,
Waktu terhenti tak kau sedari,
Masikah ada jalan bagimu untuk kembali,
Mengulangkan masa lalu.
Dunia dipenuhi dengan hiasan,
Semua dan segala yang ada akan,
Kembali padaNya.
Bila waktu telah memanggil,
Teman sejati hanyalah amal,
Bila waktu telah terhenti,
Teman sejati tinggallah sepi.

salam..
hee..sy suka menghayati lirik lagu nie..
so,sy share lirik nie kt korg jugk.. =)

BERATNYA UJIAN ALLAH

Salam..hye jumpa lgi..ade benda nk kongsi..best sgt..
sy suka baca artikel bawah nie..korang baca lh..dapat memotivasikan jiwa..


Beratnya Ujian Allah


alt
"...dan tidaklah diuji seseorang itu melainkan dengan kesanggupan..."
Satu ungkapan yang perlu sentiasa kita ingat bila diuji adalah kita bukan tuan dan kita juga bukan Tuhan.
Setiap kali diuji kita tidak berhak bertanya pada diri mahupun pada siapa sahaja kenapa kita dipilih untuk diuji. Hakikatnya itulah kehidupan. Tidak indah tanpa ujian. Sebagai contoh, bila tiba hari raya 3 ekor ayam daripada 10 ekor ayam dalam reban telah dipilih untuk disembelih. Ayam yang dipilih itu tidak berhak bertanya kenapa dia yang dipilih untuk disembelih, kenapa bukan ayam yang lain. Sebab dia bukan tuan. Hanya tuannya yang berhak membuat apa sahaja yang dikehendaki.
Sudah menjadi lumrah alam bila diuji kita akan mencari Tuhan. Sedangkan yang bukan islam pun akan sebut "Oh my God" dan perkataan-perkataan lain yang merujuk kepada "Oh Tuhan". Sebagai umat Islam kita akan memohon petunjuk daripada Allah S.W.T setiap kali kita ditimpa musibah dan kesakitan kerana hanya Dia yang memahami hati kita, hanya Dia yang sentiasa ada tidak kira siapapun kita, dimana kita berada.
Ingatlah, kita bukan pemilik. Sampai waktu dan ketika kita mesti memulangkan kembali apa yang dipinjamkan sementara untuk kita. Allah jualah pemilik segala yang diciptakanNya. Terkadang kita merasa kitalah yang paling hebat diuji. Selepas satu ujian, menyusul pula ujian lain yang lebih berat. Sedangkan orang lain lagi berat diuji, bertimpa-timpa. Kenapa kita memikirkan kaki kita yang tidak berkasut sedangkan ramai lagi yang tidak berkaki? Fikirkan kembali dosa dan kesalahan yang pernah kita buat disebalik ujian yang ditimpakan untuk kita.
Sentiasalah bersyukur atas rahmat dan ujian yang diberikan Allah. Fikirkan hikmah yang diaturkan Allah disebalik ujian yang ditimpakan buat kita. Sentiasa memohon diberikan hati yang kuat untuk menghadapi ujian tersebut sbb kita bukan manusia yang sempurna yang dapat menempuhi ujian itu dengan cara yang paling tenang.
"Ya Allah, dunia yang Engkau hamparkan ini indah, tetapi durinya sering menusuk. Nikmat yang Kau berikan takkan dapat untukku menghitungnya. Tetapi ya Allah, hambaMu ini sering alpa dan lena dek buaian mimpi yang tak sudah. Ya Allah, ujian yang Engkau berikan terasa begitu memeritkan, kadangkala ianya menguji kesabaran dan keimananku yang terkadang nipis, senipis kulit bawang. Ya Allah, jika ini ujian yang harus untukku lalui, bantulah aku. Agar aku tidak tersasar dari jalanMu. Agar aku bersyukur dengan ujianMu ini ya Allah"
Buat insan yang sedang diuji, bersabarlah, sesungguhnya Allah bersama-sama kamu. Percayalah, Allah mendengar segala tangisan dan kesedihanmu itu. Ingatlah ujian Allah ini bukan satu penyiksaan, tetapi hakikatnya engkaulah insan yang terpilih. Bersyukurlah kerana diantara yang lain kita insan terpilih untuk diuji sedangkan orang lain langsung tidak tersenarai. Besarnya kasih sayang Allah pada kita. Engkaulah insan yang layak menerima rahmat dan keredhaanNya, sekiranya engkau sabar dan redha.

what topic today???

salam.. =)
hurmm..firstly korang sihat smua ye.hee..
hari nie sy nk wish HAPPY BIRTHDAY TO MY BELOVED MUM...
I LOVE U...MISS U jugk..huhu
smoga mak sentiasa sihat,di murahkn rezki,pnjg umo n ceria slalu..
n yg paling penting dirahmati oleh Allah..
nextime klau tme birthday mak,sy kt umah bleh celebrate..huhuhu..
but skrg sy msih di tempat org..huhu..





hurmm..next topik..nk citer psl aper ek..
haa..nie topik panas kit..xla sepanas pisang goreng yg bru dimasak..hee..
tpi topic nie dh bnyk kluar di kenyataan akhbar sekrg,bukn fenomena baru.
tp byk sudah berlaku..

topiknya adalah....CINTA IT..
fenomena nie dh macm cendawan tumbuh selepas hujan..huhu
tp msih ada jugk yg tertipu,di tipu n seangkatan dgn nya lh..

korang caye x CINTA IT???
klau sye kn, xpercaya..tkut + geruN + seram n pling penting xmahu mendekati langsung
CINTA IT nie..naye nanti..karang jdi TIPAH TERTIPU plak..hahaha
dripada kajian sy sendiri nie, kebanyakkan CINTA IT byk KEBURUKKAN drpda Kebaikkan..
sekarang nie byk je perkara yg blaku yg bersangkut paut dgn CINTA IT nie..
antaranya, kena tipu wang ringgit la, harta benda la, bisnes la, n mcm2 lgi lh..
yg pasti kbanyakkannya kena tipu..hurmm..
korg setuju x dgn pendapat sye??pndapat korg pulak cmner??
kt bawah nie antara pendapat kwn2 ku..korg plak cmner??
k,lh smpai snie jerk..hehe..
salam.. =)

    • kt bawah nie antara komen2 dri kawan2 tentang CINTA IT..



  • laluan2, nk kongsi sikit...apa pendapat korang ttg CINTA IT???
    give the comment...hurmm
    20 hours ago ·  · Dislike · 

    • You, Uda ZjieRozalia Roslan and 2 others like this.

      • Hannie Nieysah Annissa rasanya byk keburukkan dr kebaikan kn???
        20 hours ago · 

      • Zuraini Kamarudin tak leh dipercayai....bnyak penipuan ...
        20 hours ago · 

      • Hannie Nieysah Annissa yup, mmg..mcm hl dh jdi..CINTA IT nie dh mcm cendawan tumbuh lepas ujan jerk..tp knapa msih percaya???
        20 hours ago · 

      • Zuraini Kamarudin mungkin manusia tak pernah serik...
        20 hours ago · 

      • Hannie Nieysah Annissa mmg...pemangsa mmg x prnh serik..tpi yg mjadi mangsa knap x bfikir tlbih dahulu identiti pemangsa???hurmmm...
        20 hours ago · 

      • Hannie Nieysah Annissa komen sikit Mohd Fazroul..hehehe
        20 hours ago · 

      • Mohd Fazroul terpulang kpd pendapat individu itu sendiri..tengok la pandangan sesorang itu dr mana...yg penting keiginan,kepercayaan n jujur...huhuhuhu...siasat n pikir dulu sebelum memulakan apa2 langkah pun...renung2kan lah...sbb manusia ada jugak perasaan sendiri...
        20 hours ago · 

      • Hannie Nieysah Annissa yup,tp kn..kebanyakkannya,smua adalh helah shja..huhu..hanya dijadikan sbuah permainan..dan utk mendapat kepentingan diri sndiri..
        20 hours ago ·  ·  1 person

      • Rozalia Roslan tipuu.........uhuk3!!!!!
        19 hours ago · 

      • Hannie Nieysah Annissa komen skit Rozalia Roslan..hehehehe
        19 hours ago · 

      • Rozalia Roslan mun cinta it....boleh cyk la gak sah..tp,awas la.bnyk tpuu dr btol....so,b carefull jer laa....smua cinta mesti ati2....heheheh...
        19 hours ago ·  ·  1 person

      • Hannie Nieysah Annissa yup,btol2..p kw xcyk langsung..hahaha..msti siasat iew kn??2hee..
        19 hours ago · 

      • Rozalia Roslan btol3.......mesti siasat dulu......agar tidak ditipuu..heheheheh
        19 hours ago · 

      • Hannie Nieysah Annissa yup...tp sekrg knpa msih ada yg tertipu??huhu.. JGN JDI TIPAH TERTIPU oi..hahaha..
        19 hours ago · 

      • Rozalia Roslan coz cinta itu buta la sah...heheheheeh....xpa la....pengalaman dlm bercinta kan..hehehhe.....
        19 hours ago · 

      • Hannie Nieysah Annissa HAHAHA..xde makne nyer ro..hahaha..
        19 hours ago · 

      • Rozalia Roslan hahahahha......................yok berr sahhh...hehheh
        19 hours ago · 

      • Hannie Nieysah Annissa hehehe..sj kw bukak topik ih ney..bk mcari pengetahuan & pndapt umum..[chewaahh..]
        19 hours ago · 

      • Rozalia Roslan heheheheheh........................................................ok lah tuhh..hihih
        19 hours ago ·  ·  1 person

      • Huda Naim org yg m'cintai it..such as coms, lptp and other gadgets..is it?
        16 hours ago · 

      • Hannie Nieysah Annissa Bukn mencintai gadget itu yg aku mksd moi..ini cinta manusia mlalui laman sosial gitu.. [via Celcom SMS]
        15 hours ago via Facebook Mobile ·